torsdag den 25. april 2013

Min 50'er stil

Et par stykker har spurgt til min halvtredserstil, om jeg altid går i tøj i halvtredserstil og hvordan jeg finder det. Og ja, jeg går stort set altid i tøj der enten er fra halvtredserne eller kraftigt inspireret af stilen, og det er faktisk ikke svært. Selv Hennes & Mauritz har jeg fundet en hel del brugbart i. Jeg elsker vide og stramme nederdele, pæne bluser, cardiganer (har ca. 20.000!), kjoler med stram overdel og vid underdelog helst  med strutskørt under. Jeg elsker farver: rødt, rosa, blommelilla og grønt findes der en del af i min garderobe. Jeg går aldrig i sort, har kun nogle få sorte basisting, som f.eks. nederdele. Gråt er mere min basisfarve. Den er ikke helt så hård og nem at sætte sammen med andre farver. Jeg elsker gammeldags undertøj og går altid i rigtige strømper, når jeg skal være ekstra fin (selvsiddende til hverdag). Ja, jeg er frygteligt gammeldags - øjeblik, jeg skal lige ind og vende pladen ... ;)

For et par uger siden tog Søde Ægtemand (SÆ) en fridag sammen med mig, og spurgte hvad jeg havde lyst til? Jeg kunne godt tænke mig at besøge Mondo Kaos, hvor de sælger nyproduceret halvtredsertøj, for jeg manglede en sort stram nederdel, som gik ned over knæene. Det var godt vi kørte ind til butikken, for deres størrelser var mildt sagt underlige - jeg prøvede mig igennem alt fra størrelse small til XL, suk, og jeg er en helt almindelig størrelse medium. Den stramme nederdel er en klassiker, så den var ligesom et must have, og selvom jeg aldrig går i sort, tænkte jeg at sådan en skulle være sort:
Valget faldt på denne fra Bettie Page Clothing, kaldet Catwalk Skirt. Det er bare SÅ fint med de dobbelte læg ud for hvert knæ og den lille række overtrukne knapper over hvert læg. Og stram er den! Ind med maven!

Jeg var i den syvende, eller rettere halvtredsindstyvende, himmel i Mondo Kaos, for det var jo ALT sammen min stil, og mens jeg stod i prøverummet og småfrøs, hviskede SÆ pludselig at ville give mig 3.000 kr. til kjoler!!! Efter jeg havde hoppet op og ned af glæde og kysset ham færdig, gik jeg i gang med at kigge mig omkring, for der var mange selskabskjoler, og kan jeg ikke bruge det til hverdag, så er det ikke nogen særlig god investering. Jeg faldt for denne grå sag, som ser bedre ud på mig end på modellen på billedet her:

Den er faktisk ikke grå, men har grå og sorte mikro-hanefjedstern, den er virkelig fin . Den er fra Collectif og hedder Simone Dress.

Jeg købte kun for 1.800 kr. som den flinke og fornuftige hustru jeg er! Mit andet valg blev denne fine sommersag, som var på tilbud:
Den er også fra  Bettie Page Clothing og hedder Rosanne Dress. Jeg har tre andre i samme stil, men ingen med lilla blomster.

Og så har jeg for ikke så lang tid siden købt en meget fin nederdel og tilhørende bluse af Charlotte fra Tuppence Ha'penny:


Jeg mangler bare et rødt bælte, så er jeg en kopi, hmm. Jeg manglede en pæn hvid bluse med korte ærmer, da min gamle (sikkert fra halvtredserne) bluse er ved at være slidt op.

Og fornylig har jeg købt denne flotte blå brokadesag efter mål fra Trunk of Dresses, på Etsy:


Og denne ægte halvtredsersag i uld fra Living Vintage Shop, på Etsy:

De er begge købt efter mål, så jeg var meget spændt på om de passede - det gjorde de! Begge nærmest som om de er syet til mig, så jeg er utrolig glad. Og så er den gulternede en vinterkjole (i uld), hvilket jeg virkelig mangler i samlingen. Den grå Simone Dress ovenfor, er også en vinterkjole for mig, der skal bare en cardigan udover. Og da jeg slet ikke har noget gult i min garderobe i forvejen, åbnede det jo op for nye shoppingmuligheder, for jeg var da NØDT til at ha' en broche og øreclips som matcher:

Og nej, I får ikke mig at se i nogen af dem, for jeg hader mig selv på billeder - beklager. Jeg står helst bag kameraet, ved I.

6 kommentarer:

  1. Godt nok flot :-) Men jeg er skuffet over, jeg ikke må se dig i det! Det må du altså lave om på.

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK! :) Ja, jeg ved godt at det er for dårligt, men kombinationen af at jeg er verdens mest ufotogene model og Søde Ægtemand er en elendig fotograf gør at det ikke duer. :)

      Slet
  2. Det er skøn stil, og 50'er-moden er vist blev in igen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved jeg faktisk ikke, men det gør den jo jævnligt, for det er jo fint og feminint. :)

      Slet
  3. Hej Sanne virkelig lækkert look :)
    Hvis du ikke har fundet et bælte endnu så skulle du tage forbi http://dixiegrey.dk/shop/accessories-9c1.html de har et bælte der ligner meget det på billedet, og så har de bare nogle rigtig fede 50'er inspirerede designs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for linket og dine søde ord om min stil, Helene. Og velkommen til min blog. Jeg beklager mit sene svar, har ligget snotforkølet det meste af ugen. Rigtig go' weekend til dig. :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...